Pavel Filandr, kadeřník a technolog firmy New Flag, se v oboru pohybuje více než 22 let. Za tuto dobu si vybudoval silné jméno a značku, natočil několik TV pořadů, pracuje se známými osobnostmi, vede odborná školení a tím jeho pracovní aktivity zdaleka nekončí. Popovídali jsme si o jeho kadeřnických začátcích, jeho práci dnes a důležitosti vzdělávání se a zdokonalování v oboru.
Pavle, jak jsi se ke kadeřnickému řemeslu vlastně dostal? Byl to tvůj sen, nebo jsi chtěl původně dělat něco jiného?
Už v dětství jsem navštěvoval kadeřnický salon, ve kterém pracovala moje teta, byla to moje úplně první inspirace. První vzdělání, který jsem dostal, však bylo úplně mimo obor. Původně mám vystudovanou hotelovou školu, výuční list jsem si dodělával až po pěti letech. Ke kadeřnickému řemeslu jsem se dostal až v roce 2000–2001, kdy jsem se vracel zpátky do rodných Litoměřic a kamarádka, která měla kadeřnický salon, mi nabídla v práci ve smyslu výpomoci nebo takové brigády.
V ČR patříš mezi známé kadeřníky, jsi vlastně taková celebrita ve tvém oboru. Byla to jistě dlouhá cesta, dostat se tam, kde jsi dnes. Jaké byly tvé začátky v oboru?
Začínal jsem u kamarádky v kadeřnictví zametat vlasy a pak jsem umýval hlavy, poté barvil, foukal a natáčel. Postupem času jsem začal stříhat a jezdit na zahraniční stáže a vzdělával jsem se – nejen v zahraničí, ale také v Čechách. Navštěvoval jsem také technologická školení, abych se dozvěděl něco o materiálech, se kterýma pracujeme. Vzdělání jsem si doplnil i přes rekvalifikační kurzy, ať už v oboru kosmetiky nebo vizážistiky a stylingu jako takového. Vzdělávám se po celou dobu, co kadeřníka dělám, a plánuji se vzdělávat ještě dál, protože každý kadeřník se má pořád co učit.
Patřím sice mezi ty známější kadeřníky, ale nemyslím si, že bych byl nějaká celebrita. Možná to tak působí díky tomu, že jsem natočil pár pořadů, ať už to byl kontroverzní Drsný stylista, kterého s odstupem času nelituji, protože to víceméně vzbudilo nějaký zájem o moji osobu a byla škoda, že spousta lidí ten koncept nepochopila, že to vlastně bylo celé nahrané a zájemci o proměnu byly předem zvoleni komparzisté.
Dnes už se na to dívám jinak. Když člověk pochopí, jak se dělá bulvár, a když musí pracovat na svém jméně, tak v dnešní době se lze nejrychleji a nejsnadněji dostat nahoru právě tou kontroverzí. Já jsem pak pokračoval dál, natočil jsem ještě dvě série Popelky, pořad Ostříháno a aktuálně běží na Streamu můj nový pořad Tipy a triky od kadeřníka. V médiích se pohybuji relativně delší dobu, ale vždycky je to s nějakým konkrétním cílem.
Co bys poradil tvému mladšímu já, kdys v oboru začínal? Je něco, co by jsi dnes udělal jinak?
Asi bych se věnoval více jazykům, to beru jako svůj velký handicap. A asi bych si toho nenabíral na sebe tolik, jako v časech, kdy se mi začalo dařit. Podnikám od roku 2001 a od roku 2003 jsem měl svůj první salon, ve kterém se mi dařilo, potom jsem si pořídil ještě kavárnu a restauraci, pak jsem si otevřel velký salon, kde jsem měl 12 zaměstnanců. Výsledkem bylo, že to celé neskončilo úplně dobře, protože o tom podnikání musí člověk hodně přemýšlet a musí také hodně věřit lidem, které má kolem sebe, a to se mi bohužel vymstilo. Nicméně to pro mě byla skvělá škola života a také začátek mojí cesty do Prahy. Tu největší kariéru jsem udělal právě v Praze, působím tady již více než 10 let, buduji tady svoji značku a jméno.
Práce kadeřníka jistě není vhodná pro každého. Jaké vlastnosti by měl dobrý kadeřník podle tebe mít?
Tato práce určitě není pro každého. Kadeřník musí být opravdový odborník. Musí znát do hloubky materiál, se kterým pracuje a musí být také dobrý psycholog. A samozřejmě musí mít dobrou jemnou motoriku, protože práce s vlasy je náročná, ale když vás ta práce baví, tak není nic, co by se člověk za nějakou dobu nenaučil. Samozřejmě by k té práci měl člověk přistupovat s pokorou a úctou, nejenom k tomu řemeslu jako takovému, ale také ke klientovi a ke kolegům. Nelíbí se mi kadeřníci, který mají ještě „mokrý inkoust“ na výučním listu a snaží se za každou cenu tlačit svůj názor, ale z praxe vlastně nemají žádné zkušenosti. Prošlo mi rukama množství studentů učebního oboru kadeřník a ty, když se naučili právě té pokoře a naslouchání těm starším a zkušenějším, tak udělali velký posun kupředu.
Za celou tvoji kariéru ti prošlo pod rukama mnoho klientů. Jaký je ve všeobecnosti český klient? Pracuje se ti se zdejší klientelou dobře?
Ano, za moji dosavadní kariéru a 22 let praxe mi prošla rukama velká spousta klientů, ať už civilních nebo řekněme VIP. Musím říct, že tím, jak jsem svérázný, přitahuji podobnou klientelu. Moje klientela je hodně uzavřená, i díky tomu, že nefunguji jako většina mých kolegů. To znamená, že neberu lidi z ulice, lze se ke mně dostat pouze na doporučení přes známé. Až na dvě výjimky takových, řekněme „složitějších“ klientek, které nejsou úplně podle mého gusta, a přesto ke mně chodí, mám opravdu dobrou klientelu. Snažím se ke klientovi najít cestu a on si ji nachází ke mně, jedině tak to může opravdu fungovat. Ale jinak musím říct, že ať už Litoměřicích nebo v Praze, kde mám salon, mám klienty, na které se vždycky těším, rád je vidím a rád s nimi spolupracuji.
Když k tobě zákazníci přichází, nechávají ti volnou ruku?
Je pravda, že moje klientela je již vychovaná ve smyslu toho, že za mnou chodí jako za odborníkem. Samozřejmě, já se ptám, jestli chtějí vlasy světlejší / tmavší, kratší nebo delší, můžou mi třeba ukázat nějaký svůj návrh, který já ale ve finále upravím tak, aby seděl přesně tomu danému klientovi na míru. Nedá se naučit nebo okopírovat 1 střih a aplikovat ho na jakoukoliv klientku. Já přistupuji ke každému klientovi individuálně, a co se týče barvy nebo střihu, snažím se vždycky vytvářet individuální účesy na míru. Moje práce není o tom, že bych něco kopíroval a snažil se to pouze aplikovat klientovi na hlavu.
Jak se vypořádáš se zákazníkem, který má svoji představu, od které nechce upustit, ale pro tebe jako kadeřníka je nerealizovatelná? Jak takové případy doporučuješ řešit?
Pokud je to nový klient a já jsem se neztotožnil s jeho představou, tak ho slušnou formou odmítnu. Pokud totiž já sám nejsem o něčem přesvědčený a nechci to dělat, tak mě moje dlouholetá praxe naučila, že se do toho opravdu nemám pouštět. Zbytečně bude nespokojený klient i já, a vlastně zcela zbytečně navážeme nový vztah, byl by to spíš takový začátek konce. Do svojí práce i nenechám moc mluvit. Samozřejmě, respektuji přání klienta, ale vždycky se mu snažím vysvětlit, jak se věci mají, že bych raději postupoval jinak, vždy mu svoje doporučení zdůvodním. Když takovým způsobem klientovi argumentuji svůj postup, tak mi většinou dá za pravdu a důvěřuje mi natolik, že mi nechá volné ruce.
Stalo se ti už, že jsi musel zákazníka odmítnout? Pokud ano, proč tomu tak bylo a jak reagoval?
Ano, odmítl jsem spoustu klientů, a někteří mi to mají do dneška za zlé, ale já si stojím za svým a pokud jsem tlačen jít do něčeho proti svému přesvědčení, tak jako profesionál to prostě neudělám.
Jak postupuješ, když k tobě přídě úplně nový klient? Je důležité zjistit předem jeho historii vlasů?
Když ke mně přijde úplně nový klient, tak samozřejmě začínáme konzultací, musím také navnímat, jaký je barevný typ, v jaké kondici jsou jeho vlasy a jaký je aktuální stav jeho pokožky hlavy. Snažím se dopátrat, jaká je historie jeho vlasů. U nového klienta je tento proces hrozně náročný, protože polovinu věcí vám prostě neřekne. Proto vřele doporučuji ten první zásah nedělat radikální, ale spíš takový, abyste si na sebe zvykli. Na jedné straně abyste částečně uspokojili požadavky klienta, z druhé strany však nechoďte přes nějaké svoje hranice, nesnažte se zavděčit na úkor toho, že vlasy třeba poškodíte.
Tvoji klienti jsou také celebrity a VIP klienti. Jak se takový klient liší od běžného zákazníka?
S VIP klientelou se potkávám povětšině na pracovním place, líčím je a češu, neděláme úplně klasické úkony jako v salonech. Jelikož mám v oboru své jméno, celebrity vědí, ke komu jdou. Se spoustou z nich se znám osobně X let. Jsou VIP klienti, na kterých se těším nebo naopak najdou se i takový, kterých odmítnu a dělat prostě nebudu právě kvůli špatné zkušenosti s nimi, nebo že tam nefungovala ta chemie. VIP klienti jsou oproti civilním klientům možná náročnější, ale já mám tyto výzvy rád, protože mě to posouvá dál. U tohohle typu klienta musí jít ego stranou a na povrchu musí vyzařovat maximální profesionalita. Na place musím klienta připravit tak, aby byl spokojený, ale rozhodující slovo má vždycky produkce a fotograf, proto to není jednoduchá práce.
Pokud nějaký VIP klient ke mně chodí i normálně do salonu na běžné úkony, dá se říct, že jsme spíš kamarádi. Tam už se z toho vztahu vytratí ten respekt, odstup od toho „aha, ty jsi známá osobnost“. U tohoto typu vztahu se pak nedržím zkrátka, mám je u sebe v salonu a mluvím s nimi zcela normálně, jako s každým jiným zákazníkem.
S kterou celebritou se ti pracovalo nejlépe a proč?
Najdou se lidi, které už ve svém životě nepotkám, protože je dělat nechci, ale se spoustou z nich se kdykoliv rád uvidím, i když na tuhle práci nemám tolik času, jako před 10 lety, kdy jsem se na tento typ práce zaměřoval. Ať už to byla Kateřina Brožová, Andrea Verešová, se kterou jsem spolupracoval i nedávno na photoshootingu, Eliška Bučková, Inna Puhajková, Andrea Kalivodová… to jsou přesně ty osobnosti, které vždycky rád uvidím a navážu s nimi opakovaně spolupráci. Nemůžu říct, že bych měl nějakou osobnost, se kterou by se mi spolupracovalo lépe oproti jiným.
Co tě na tvojí práci nejvíc baví a naplňuje? Která část kadeřnické práce je tvoje oblíbená – střihy, barvení nebo účesy?
Nemůžu zcela jednoznačně říct, která část by mě bavila víc, jestli barvení nebo stříhání. Je pravda, že mě ta práce baví jako taková, ať už jsem za křeslem a dělám takové ty klasické úkony kadeřníka, že mi přijde klientka právě na barvu, střih a foukanou apod. Stejně tak plnohodnotně si však užívám i práci technologa, lektora, učitele, když učím kolegy z branže nebo studenty ve škole. Vážím si každé práce a každé spolupráce. Mám obrovské štěstí, že dělám to, co mě baví a naplňuje.
Nevadí mi mýt vlasy, dávat masáž pokožky hlavy, nevadí mi dělat foukanou, spíš vyzdvihuji ty úkony, které kadeřnice většinou dělají méně rádi. Je pravda, že svého času jsem se vyžíval v účesech a tím, že jsem změnil trošičku pole působnosti, tak se úplně k téhle v té práci nyní nedostávám, ale minimálně 10x do roka se k účesům vracím, když jde třeba o svatby, a jsem za to moc rád.
Na trhu je nyní neuvěřitelné množství značek a produktů. Je lepší zkoušet všechno nebo je lepší se spíš držet značek, které kadeřník zná a má s nimi dlouhodobě dobré zkušenosti? S kolika značkami je podle tebe vhodné pracovat v salonu?
Myslím, že každý kadeřník by měl vyzkoušet novinky na trhu. Ať už proto, aby vyzkoušel diametrálně odlišné chemie nebo třeba jako změnu po x letech, když už kadeřník není spokojený s materiálem, se kterým pracuje, měl by se podívat na produkty nových značek a třeba tam zrovna najde něco, co mu bude vyhovovat víc. Je to takový nešvar, který se se týká spíš starších kadeřnic, že už se moc nechtějí vzdělávat nebo se posouvat vpřed. Nemají na to energii a říkají si „já jsem se naučila pracovat s tímhle“. Jakýkoliv materiál, jakákoliv nová značka vás posouvá zase dál. Díky tomu, že dělám technologa a dostanu do ruky spoustu značek dnes už dokážu říct, že nějaký produkt je lepší jako jiný, že tenhle melír mi sedí do ruky víc než melír od jiné značky, že tahle barva mi sedí na nějaký úkon, ale sáhnu po téhle barvě při nějakým jiným úkonu a stejně tak to je s hloubkovou péčí nebo treatmentem. Kadeřník by měl zkoušet, zkoumat a vnímat nové produkty, které přichází na trh, protože vás to zase obohacuje a posouvá dál.
Máš oblíbenou značku, se kterou pracuješ a nedáš na ni dopustit?
Mojí oblíbenou značkou je Urban Alchemy. Mám ji rád i z toho důvodu, že když jsem přišel poprvé do New Flag jako nový technolog, byla to první značka, kterou jsem dostal na starost, takže mi nějakým způsobem přirostla k srdci a nedám na ni dopustit. Ať už je to péče na míru Prescription Care, čištění s produktem Signature Cleanse, nebo nové melíry Beyond Blonde. I celý marketing této značky je vytvořen tak dokonale, že to prostě okouzlí i klienta, a tudíž se to potom snadněji prodává a prezentuje. Ale musím říct, že v mém srdci má místo i Olaplex a Color Wow. A teď v neposlední řadě určitě i O&M, australská značka, která když se s ní kadeřník naučí pracovat, tak ho nezklame.
Kromě vlastních projektů jsi také technologem New flag a vedeš odborná školení. Doporučuješ kadeřníkům, aby se neustále vzdělávali v oboru? Jak může takové školení zlepšit kvalitu práce?
Já jako technolog se musím a neustále vzdělávat, a to samé doporučuji i ostatním kolegům. I když je můj program nabitý, vždycky si dávám za úkol, že jedu alespoň třikrát do roka na školení do zahraničí. Není to o tom, že bych tady u nás nechtěl chodit na školení, ale je to pro mě relax, nasaju tu atmosféru a ty trendy z venku. Doporučuji kadeřníkům, aby navštěvovali co nejvíc školení, co jim jejich čas dovolí.
Byl jsem na školeních ve Španělsku, Německu i Itálii a od každého jsem si vzal něco. Kadeřník má mít svůj rukopis a z každého školení by si měl odnést to nejdůležitější a to nejpodstatnější, co on uzná za vhodné a to, co zrovna jemu pomáhá. Školení jsou strašně důležité, ať už produktové, odborné, ekonomické nebo psychologické a školení prodejních dovedností. Právě ty poslední jsou oblasti, ve kterých máme oproti zahraničí velké mezery, a to je velká škoda.
Co bys odkázal kadeřníkům, který účast na školeních zvažují ale nevědí, jestli pro ně bude přínosné?
Myslím, že by kadeřník měl určitě dát na doporučení a měl by se podívat na kadeřníka který školí, jestli se mu vůbec líbí jeho práce a jestli má smysl, aby ho sledoval dál. Takže pokud nějaký kadeřnici zvažují jít ke mně na školení v rámci školení v New Flag, kde budeme nově otevírat školicí středisko, doporučuji se třeba přihlásit na lehčí školení a poslechnout si mě, protože chápu, že ne každému musím sednout a někomu nemusí vyhovovat můj styl, nebo informace, které chci prostřednictvím školení předat. Nebo naopak zjistíte právě na tom lehčím školení, že mám co nabídnout a bude to pro vás přínosné. Školení nemusí nutně znamenat, že se naučíte nové věci, může vás jen ujistit v tom, že tu práci děláte správně. Není to o věku, ale pokud si vezmeme mladé, čerstvé kadeřníky, tam je úplný základ a nutnost, aby minimálně těch prvních 5 let chodili na většinu školení, které se nabízí, aby získali potřebný rozhled. U zkušených kadeřníků s 15 a více lety praxe můžu doporučit, aby si vybírali konkrétní témata, ve kterých se chtějí posouvat.
Jaké jsou tvoje profesní plány do budoucna?
Jak jsem již zmínil, spolupráce s New Flagem dostává nový rozměr, spouštíme nové školicí středisko v Praze. Já se budu i nadále věnovat všem našim klientům, kteří budou mít zájem o školení a budou se chtít seznámit s portfoliem značek New Flag.
Natáčím také nový pořad, který je určený pro koncového klienta a dále připravuji s kolegyní Nikolou Pavlíčkovou (Color by Nikola) pořad pro kadeřníky, ve kterém budeme rozebírat jednotlivá témata z oboru. Ještě mě čeká natáčení talk show s mým partnerem, který je plastický chirurg, takže tam budeme spíš diskutovat o tom, jak může pomoct vlasový styling a make-up a kdy naopak je vhodný zásah plastického chirurga.
Dále rozvíjím plány v mém dalším byznysu, takže se moc těším a myslím si, že rok 2023 bude plodný. Jsem hodně pracovitý člověk, tudíž jsem rád, že mě čeká množství dalších výzev. Nerad sedím na jednom místě se založenýma rukama.
Budu těšit na spolupráci s vámi, kteří navštěvujete stránky New Flag a brzy na viděnou třeba v novém školicím středisku!